top of page

טרחתי לארח את רלי בריל שתסביר לכם על למידה אפקטיבית, תגידו תודה


טרחתי לארח לכבודכם את רלי בריל. רלי היא הרבה דברים, אבל היא בעיקר אוהבת לעזור לאנשים להגיע ליעד שלהם בתהליך של קבלת החלטות, ואם זה קשור בלימודים ואקדמיה אז היא שמחה עוד יותר. היא הקימה קהילה לאמהות סטודנטיות ואתר ותוכנית רדיו (שהתראיינתי בה!) לכלל הלומדות והלומדים.

רלי בריל והקרציה מפולניה
רלי והקרציה מוודאות שאתם לומדים

היום הכנתי לה קפה אפריקאי טעים במיוחד כדי שתלמד אותנו איך ללמוד בצורה אפקטיבית ולהגיע לציונים טובים שאמא שלכם ואני נהיה ממש מבסוטיות מהם.


הי רלי :) אז למען ציבור מקורצצי במסלול הסטודנטים - ספרי לנו, מה זה לדעתך למידה אפקטיבית?


היי הילה! טוב ששאלת! בואי נתחיל בשאלה - מה היא "אפקטיביות" בכלל?

על פי המילון, אפקטיביות - מביא לתוצאה הרצויה, יעיל; עובד.

אך למרות הגדרת המילון, הדבר הבא יהיה להפריד בין המילים אפקטיביות ויעילות, משום שאפקטיביות תלויה במטרה שאנו מציבים לעצמנו ויעילות משמעותה להגיע לשם במינימום השקעה. למשל, שני סטודנטים לומדים למבחן, כמובן ששניהם רוצים לסיים ללמוד את כל החומר עד הבחינה והם חורשים כאילו אין מחר. סטודנט א', מתמלל שיעורים, מסכם ואח"כ גם מסכם את הסיכום כך שהוא מוכן יום לפני הבחינה. סטודנט ב' לעומתו, מקשיב להרצאות בהילוך מהיר, מסכם את העקרונות החשובים ועובר על שאלות משנים קודמות ומסיים ללמוד שלושה ימים לפני הבחינה.

מי יותר יעיל? מי יותר אפקטיבי?


נו, מי מהם באמת? על פניו זה נשמע שסטודנט ב השאיר לעצמו יותר זמן אקסטרא לבלת"מים אז אני נוטה לכיוון שלו


אז כמו שאמרנו, זה תלוי מה המטרה שכל אחד הציב לעצמו. נניח, לשם הפשטות, שלשניהם המטרה היא לעבור את המבחן ושניהם עוברים. אז כן, הלמידה של שניהם הייתה אפקטיבית כי שניהם השיגו את המטרה, אך הלמידה של סטודנט ב' הייתה יעילה יותר כי זה לקח לו פחות זמן ויתכן שגם פחות מאמץ.

אם חורשים למבחן ולא מקבלים את התוצאה הרצויה, כנראה שהלמידה לא אפקטיבית וכנראה גם לא יעילה. אם חורשים ומגיעים לתוצאה אך זה גובה המון זמן ואנרגיות, כנראה שהלמידה אפקטיבית אך היא אינה יעילה.

חרשתם, הצלחתם ונהנתם בדרך? שאפו עליכם! יא יעילים ואפקטיבים שכמותכם!


וואו לגמרי צל"ש! אז כשאני באה ללמוד למבחן בעצם - איך היית מציעה לי להתחיל כדי לוודא שהלמידה תהיה הכי אפקטיבית עבורי? ובהכי אפקטיבית אני מתכוונת לציון הכי גבוה שהמוח שלי מסוגל להוציא ככה שאבא שלי יהיה מבסוט, כמובן, ונניח כרגע בצד לענייני היעילות.


יש לי הרגשה שהרבה קוראות וקוראים יתבאסו מהתשובה שלי כי זה כל כך משתנה בין אדם לאדם ועוד יותר משתנה בין מבחן למבחן.

קודם כל מבינים מה המבחן בודק. האם זה שינון? הבנה? יישום של החומר? ובכללי כדאי להבין את הראש של המרצה/כותב המבחן. אך מעבר לזה, הכי חשוב זה ללמוד איך ללמוד ומה הכי יעיל ואפקטיבי עבורנו. וזה כבר תלוי בלומד/ת. יש כאלה שלומדים הכי טוב משמיעה, יש כאלה שחייבים לכתוב את הדברים, יש כאלה שצריכים לצייר הכל, יש כאלה שצריכים לדבר בקול רם, יש כאלה שחייבים ללמוד לבד בשקט ויש כאלה שטוב להם ללמוד יחד עם אחרים עם מוזיקה רועשת ברקע (וכמובן שיש את כל השילובים גם יחד). אז ההצעה שלי היא להתנסות בכמה שיותר דרכי למידה ועדיף לפני שהמבחנים באופק.


רלי! מסכנים! בשביל זה הכנתי לך קפה?? מה הם יעשו עם תשובה כזאת?? יש אולי לפחות אסטרטגיות מומלצות שכדאי לנסות? איזה תוכנית פעולה למי שלא יודע מה עובד לו עדיין?


אוקיי, בואי נחלק את זה ל-4:

מבחנים שדורשים תרגול - במבחנים שדורשים תרגול אין יותר מידי קיצורי דרך, חייב לתרגל. החדשות הטובות הן שהיום אפשר לעשות את זה בכיף! ואת רוב הקורסים הללו אפשר ללמוד במרוכז דרך אתר Gool שמסביר את החומר בצורה נהדרת כולל תרגולים עד שלעיתים אני תוהה למה לא לימדו כך מלכתחילה… הקטע הכייפי בתרגול זה שאנחנו יכולים גם להמציא תרגילים לעצמנו ולתרגל את הדרך.

מבחנים שדורשים שינון קצר - אני אוהבת להשתמש בשירים וציורים. למשל, בקורס ביוכימיה שבו נדרשנו לזכור בע"פ תהליכים אנזימתיים (כן כן.. זה מורכב כמו שזה נשמע) המצאתי שירים מצחיקים שעזרו לי לזכור את התהליך ובתחילת המבחן הייתי הופכת את הדף, עוד לפני שאני מביטה בכלל בשאלות, כותבת את כל השיר כדי לא לחטוף בלק אאוט במהלך הבחינה, ורק אחרי שסיימתי הכל הייתי פותחת את השאלות ועונה עליהן. זה היה כמו שליף מעולה וחוקי ביותר!

במקביל לקורס ביוכימיה היה לנו קורס בזואולוגיה שבו היינו צריכים לזכור שמות של איברים שונים באיור ובמקרה כזה עזר לי מאוד להכין את הציורים על כרטיסיות כשהתשובות בצד השני ולבחון את חבריי בהפסקות. זה סיפק לי את היצר האומנותי שבי אך ממש לא חייב. אפשר גם להכין מצגת שבה תבחנו את עצמכם והתשובה תתגלה רק אחרי לחיצה על העכבר או כל שיטה אחרת שטובה לכם.

מבחנים שדורשים שינון ארוך - זה טריקי ולזה יש מגוון שיטות. מודה שאלו המבחנים שהכי פחות אהבתי, בעיקר כי הם בחנו את הזיכרון הגרוע שלי ולא את ההבנה של החומר. גם עם זה יש מה לעשות. לי הייתה שיטה מעולה שעבדה לי בתואר הראשון אחרי תקופה של ניסיונות והתנסויות. כתבתי עליה באריכות באתר שלי אך אזהרה - היא מיועדת לחרשניות וחרשנים בלבד.


עכשיו אני מדמיינת אותך שרה ויוצרת לפני מבחנים 🤣 לא פלא שאת אוהבת ללמוד!


אני באמת אוהבת, אבל לא כל דבר. חשוב שנבחר בתחום שמעניין אותנו כך שלרוב נלמד תחומים שיש לנו תשוקה אליהם או לפחות יסקרנו אותנו, ואם בכל זאת מתפלק שם קורס משעמם או פחות מרגש, אז הוא לא יהיה העיקר ונוכל להנות מהשאר.


אני מסכימה איתך ממש, אהבה למקצוע היא הדבר הכי חשוב. רגע, אבל מה עם הסוג הרביעי?


נכון!! הדובדבן שבקצפת!

מבחנים שדורשים הבנה ויישום של החומר- יש מעט סטודנטים ששמחים לשמוע שהמבחן בודק יישום של החומר ורובם לצערי משקשקים ממנו. בעיקר אלו שקל להם לשנן והזיכרון שלהם לא נכנס למצב קפיאה במהלך המבחן.

תחשבי רגע, הרגילו אותנו לזכור בעל פה, לשנן ושיש רק תשובה אחת נכונה. בחיים האמיתיים זה לא כך, יש אינסוף תשובות נכונות ודרכים להגיע לפתרון ועל כן אני מעריצה מרצות ומרצים שבוחרים בשיטה הזו לבחינה כי היא נותנת לנו חופש יצירתי ותרגול לקראת החיים האמיתיים.

השיטה למבחנים כאלו, אם הם בכתב או בע"פ (נניח פרזנטציה) היא קודם כל להבין את העקרונות ולקרוא מידע, לא בהכרח אקדמי, על בעיות בנושא, על פתרונות ולהרחיב את הידע בתחום. חשוב לדעת את הבסיס אך כאן יותר חשוב לדעת ליישם וזה קשה כי אנחנו לא רגילים. תמציאו לכם מצבים שונים, דמיינו בעיות ופתרונות בשימוש הכלים שלמדתם בקורס (ובכלל, זה מאוד עוזר לדמיין, תראו את הטד הקצר הזה בנוגע ללמידה, יש בו הסבר ביולוגי מרתק שעדיף להביא אותו בוידאו).


ומה קורה אם ניסיתי את כל אלו ועדיין אני מוצאת את עצמי בוהה ובוהה כל היום ולא מצליחה לקרוא את החומר ולהגיע ללמידה אפקטיבית?


יש ימים כאלה, קורה, ואני קודם כל אומרת - קצת חמלה לעצמנו. אם זה עניין קבוע שחוזר על עצמו צריך לעשות חושבים ולהבין מהיכן זה נובע, אולי חרדת מבחנים? אם זה נושא ספציפי בלימודים שפחות מרגש אותנו, או בעקבות אירועים אישיים שמעסיקים אותנו, אם נשים את האצבע על הסיבה נוכל גם לטפל ולשנות.

והרי אנחנו לא סתם בוהים, עוברות לנו מחשבות שונות בראש ובמצב כזה אני תמיד ממליצה לקחת דף ועט ולהתחיל לכתוב ההההההההכל! דברים קשורים ולא קשורים, ממש לנקות את הראש ולשים את המחשבות ב"חניה" על הדף. בזמן שלמדתי היה לי דף קישקושים לידי למחשבות שמציקות לי. הייתי מניחה אותן על הדף וממשיכה ללמוד, זה עזר לי מאוד.

אם את מדברת על ענייני קשב וריכוז זה כבר עניין אחר וגם על זה דיברתי לא מעט בתוכנית שלי (תוכנית מס' 4 ותוכנית מס 39).


התחלת לומר פה על סוגים שונים של לומדים, את יכולה לפרט קצת על כל סוג ולתת לו טיפ זהב אחד אישי?


בטח, בשמחה.


כמה מנומסת שאת.


כן, טוב, אחרי שככה טרחת המעמד מחייב.

יש כאלה שלומדים ממש טוב משמיעה, נקרא להם "המאזינים" - הם לומדים ומבינים בעיקר משמיעה ומה שיכול לעזור להם זה להאזין להרצאות, להקריא לעצמם בקול רם את החומר ובכללי לדבר לעצמם, להסביר לאחרים או אפילו להקליט את עצמם ולהקשיב לחומר בזמן מטלות שלא דורשות מחשבה.

יש סטודנטים שמאוד עוזר להם לראות את החומר הנלמד, נקרא להם "הויזואלים" - הם לומדים הכי טוב מסרטונים, מציורים, מתרשימים ויש כאלה עם זיכרון צילומי שמצליחים לזכור סיכומים שלמים (אוי הקנאה..). להם אני ממליצה תמיד לחפש את אותו המידע ברחבי היוטיוב. לכל נושא בעולם יש סירטון שמסביר ב5 דקות מה שהמרצה מסביר בשעתיים שלוש. כאן אני ממליצה להשתמש בטכניקת "שטיפת מוח" ולצפות שוב ושוב בסרטון עד שמרגישים שהחומר נקלט. תסמכו על המוח שלכם שיקלוט את זה ותנו לו את הרוגע בבחינה שגם יוכל לשלוף את זה.

יש כאלה שצריכים להרגיש את החומר, ממש לגעת בו בידיים. קוראים להם לומדים קינסטטיים (תחושתיים) אך אנחנו נקרא להם "הממששים" - הם לומדים הכי טוב כשהם מציירים את החומר, כשהם יוצרים משהו שעוזר להם להיזכר כמו פרויקטים של בניית סליל דנ"א ואפילו כשהם משתמשים בידיים כדי להסביר (כן כן, אלה שמדברים הרבה עם הידיים, בדיוק אלה).

וכמובן יש את אלה שחייבים לשלב בין סוגי הלמידה, כמוני.

אני למשל, לא יכולה לכתוב תוך כדי הרצאה, זה מוציא אותי מריכוז וכשהייתי עושה את זה הייתי נשארת מאוד מתוסכלת. כשהתנסתי בשלל אסטרטגיות הלמידה גיליתי שלי הכי מתאים להקשיב בשיעור ולאחר מכן לצייר את החומר אם הוא תהליכי, או שהייתי רואה מלא סירטונים ביוטיוב בנושא. צריך לנסות, לטעות, לתהות ולהבין מה הכי מתאים לנו. אז ההמלצה שלי היא ללמוד את אותו החומר בכמה דרכים שונות כדי שיכנס טוב טוב לראש ולא יברח משם ברגע שנצטרך אותו.

יש מגוון קורסים לאסטרטגיות למידה וזה משהו שאני ממליצה מאוד ללמוד. למשל, בקורסרה, אתר שמאגד קורסים מהאוניברסיטאות הכי טובות בעולם, שמלמד אסטרטגיות למידה, אפשר ללמוד אותו בחינם בכל זמן שנוח לכם.

וטיפ על אחד לכולם ביחד - לא משנה אם אתם "מאזינים" "ויזואליים" או "ממששים" אחת האסטרטגיות הטובות לכל שלושת הסוגים היא - ללמד. ברגע שאנחנו מלמדות אחרים החומר נכנס הכי טוב שאפשר. כשהעברתי בין חבריי את האיורים בזואולוגיה, הייתי בוחנת אותם והם אותי. כמובן שהשלב שהכי נהנתי ממנו היה היצירה של הכרטיסיות עם כל מיני טושים ועטים צבעוניים =) אך ללמד את החומר עזר לי להטמיע אותו, במיוחד כשעלו שאלות שהייתי צריכה לחזור ולבדוק. כך, למרות הזיכרון המדשדש שלי, הצלחתי להגיע לציונים גבוהים.

וגם לישון מאוד עוזר, אבל נשמור משהו לפעם הבאה :)


נו, בסוף הוצאנו ממך משהו. למה את לא שותה את הקפה שלך?


אני לא שותה קפה, זה מרדים אותי.


חבל שלא אמרת לפני שטרחתי.




bottom of page