top of page

שלום נווה עצלנות!

מי פה לא מכיר את הסדרה המופתית שנכתבה על סמי הזיה "נווה עצלנות"? (מי שלא- יפה שהסגרתם את מצבכם המשפחתי וגילכם, אצל הפולניות הארד קור זה לא נהוג).


למי שלא מכיר - סיפורה של נווה עצלנות בקצרה:


נווה עצלנות היא עיירה שבה רוב גדול של התושבים הם ילדים שיושבים ומשחקים במשחקי וידאו כל היום (אפילו שלא היה עדיין קורונה!) וניזונים רק מממתקים ופופקורן. בעיירה הזו יש רק שני מבוגרים אחראים - ראש עיר שמתנהג כמו ילד בעצמו והמזכירה שלו, גברת ברברת. לא, אנחנו לא נכנס לדיון הפמיניסטי כרגע למרות שכולנו רוצות וכולנו רוצים.


יום אחד מגיעה לעיירה סטפני, היא האחיינית או משהו של ראש העיר. היא לא עצלנית. הצופים יודעים את זה כי היא מתעקשת לסחוב את המזוודות שלה בעצמה. היא מחפשת ילדים שישחקו איתה בחוץ. עם כדור. אוי ויי.


*מוזיקה מפחידה* במאורה מתחת לאדמת נווה עצלנות חי רובי רקב, שלא ברור למה אבל הוא מעוניין שכולם יהיו עצלנים לנצח. הוא הרע, כמובן. כשסטפני מצליחה לשכנע את הילדים לצאת לשחק - רובי רקב מפגיז אותם במשחקי מחשב וממתקים והם בורחים לה. מסכנה, תקועה עם כדור לבד.


להצלתה של סטפני מגיע ספורטיקוס. הוא גיבור על מאוד פעיל אך מאוד לא יעיל - כשהוא רוצה להגיע ממקום למקום, במקום לצעוד כאחד האדם, הוא מתקדם בסלטות. כל פעולה שלו מלווה באקרובטיקות ושלל פעולות מיותרות.


המאזן הזה בו רובי רקב שמנסה לגרום להם לתושבי נווה עצלנות להיות עצלים וספורטיקוס שמציל אותם כל פעם שהם נתקלים בבעיות, הוא המבנה הבסיסי לכל עלילת הסדרה.


ניתוח ספרותי


עכשיו, למרות שאני לא מצליחה להבין את המניעים של מר רקב (בחיים לא נתקלתי באדם שחשוב לו שאנשים אחרים יהיו עצלנים ובתוכנית הם לא טרחו לפתח את הדמות לעומק, אם כבר מדברים על עצלנים) - ספורטיקוס הרבה יותר מזיק בעיני. העובדה שהוא נמצא שם מול עיני הילדים כנציג של הפעילות ומראה להם את הצורה הלא יעילה שלו להתנהלות בחיים - זו בכייה לדורות. אפילו כשבאחד הפרקים הדמויות מארגנות לספורטיקוס חופשה - הוא לא מסוגל לשבת בנחת ולו לרגע אחד (ואנחנו כבר יודעים שמנוחה חשובה למיגור הדחיינות). ומילא שהוא לא יעיל בעצמו - הוא מציל אותם מכל שטות - לילד נופל ארטיק וספורטיקוס עוצר אותו לפני שהוא מגיע לרצפה. איך הם אמורים לגדול ולהיות מבוגרים אחראים ככה?? מה זה הפינוק הזה???


לעומתו, רובי רקב מלמד אותנו לקח מאוד חשוב: כדי להיות עצלנים ולנוח צריך קודם כל לעבוד קשה. קשה וחכם. ניקח לדוגמא מכונת כביסה - מי שהמציא אותה לא היה אדם חרוץ שאהב לעשות כביסה ובאופן אובססיבי ולגהץ יתר על המידה כמו ספורטיקוס - הוא היה מישהו שקם בבוקר ואמר "נמאס לי לכבס הכל ביד, חייב להיות לזה פתרון יותר טוב". לאורך הסדרה רובי רקב מתחפש לכל מיני דמויות שונות ומשונות וממציא המצאות כמו כלב רובוטי שמשליט טרור בשכונה. אז נכון, בגלל מוסריות גבוהה של התוכנית כל התוכניות וההמצאות שלו נכשלות באופן גורף. אבל במציאות שלנו רובי רקב היה כבר בטוח מיליונר ואנחנו היינו נהנים מההמצאות שלו.


אם רובי במקרה היה מגיע אליי, הייתי אומרת "רובי- תתעסק בעניינים שלך. אני לא מבינה מה אכפת לך מה הם עושים בעיירה. אתה גם ככה מתחת לאדמה. וחוץ מזה, אתה בכלל לא עצלן. תדע לך. עצלנות היא לא תכונת אופי. אתה כל היום עסוק במזימות ופעלולים. המוטיבציה שלך אולי קצת לא ברורה, אבל עצלן אתה לא. אם תשקיע את כל האנרגיה הזו במקומות הנכונים אולי תמציא סופסוף מדיח שמסדר את עצמו בארון!"


בקיצור - הסדרה הזו לא הגיונית בכלל! מה אתם עוד קוראים את זה?? לכו לעבוד!



בוידאו: רובי רקב מנווה עצלנות מסביר כמה הוא טוב בלתחמן


וגרסה למתקדמים (לא לראות בחושך):


bottom of page